MINNS NI MIN CLIFFHANGER?



När jag berättade om mitt matbord som jag köpte på auktion i somras avslutade jag inlägget med att jag fick någonting annat med mig hem på köpet som jag skulle berätta om senare. Ja, en cliffhanger helt enkelt. Nu är stunden inne och jag ska berätta för er att jag fick husdjur i form av så kallat trämask som bodde i mitt bord. 

Det började med att jag upptäckte små högar av "trämjöl" på golvet under bordet. Jag tänkte att det antagligen bara var för att bordet är så gammalt. Men icke. Efter två månader med små högar under bordet googlade jag "djur som äter trä" och konstaterade att jag var sambo, flera gånger om. 

Trämask heter egentligen Strimmig trägnagare och är små skalbaggar vars larver lever i trä (behöver jag säga mer?). Trämasken angriper både hus, möbler och andra träföremål. Det bildas små hål som är cirka 2 mm i diameter av trämasken, också fint trämjöl som jag skrev. 

Det finns inte så bra information och tips om hur man blir av med trämask på internet. Jag testade att pensla på balsamterpentin som finns att köpa i välsorterade färgaffärer efter att ha läst att det skulle fungera. Det kan jag nu berätta för er att det inte gör. Jag hade också läst att trämask inte är köld- eller värmehärdiga. Eftersom jag bor närmre Italien än Norrland fanns det inte på kartan att jag kunde bli av med trämasken den kalla vägen. Nej, in med matbordet i en bastu i cirka tre timmar och jag lovar er att ni inte längre kan kalla er för sambo med herr trämask.



Såhär ser hålen under bordskivan ut.


Nu i efterhand tycker jag det är lite charmigt med de små hålen.







Har du något på hjärtat?

Postat av: Helena Högberg

Vilket bra inlägg!Tur att ni blev av med "krypen" (nej just, maskar kryper inte:D)Fin blogg ni har , jag lägger till er på bloglovin!

2012-03-06 @ 13:06:26
URL: http://loppisloella.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
bloglovin

© Anna & Frida (gammalsomny.blogg.se)