VIOLÁ, FÖRKLÄDE BY ANNA



Förkläde nummer ett är nu färdigt och har dessutom fått en ny ägare - Grattis på födelsedagen, Mamma! Det är inte alls speciellt svårt att sy ett förkläde, det krävs bara lite tid och tålamod. För er som vill anta utmaningen kommer en lite guide för hur jag syr mina förkläden. Tygerna kommer från Stoff & Stil, mer om det kan ni läsa här.


Jag tog ett förkläde som jag hade hemma som mall. Lägg till cirka 1-2 cm till sömsmån när du klipper.
Sicksacka kanterna och fålla med vanlig raksöm.


Klipp ut "remsor" till banden och sicksacka. Stryk in kanterna.
Vik remsan på mitten och stryk. Sy med raksöm och fäst banden på förklädet där du vill ha dem.


Klipp ut en bit tyg till fickan. Sicksacka och stryk in kanterna.
Sy fast fickan där du vill ha den med vanlig raksöm.


Om du vill piffa till ditt förkläde kan du sy en volang längst ner. Klipp en bredare remsa, sicksacka och stryk in kanterna. Fålla längst ner. Fäst remsan i förklädet veckat, nåla och sy med vanlig raksöm. Fålla in sidorna. Vill du piffa ytterligare - sy fast ett virkat band med vanlig raksöm (jag valde lite längre stygn för att sömmen inte skulle synas för mycket). 


Färdigt!






Har du något på hjärtat?

Postat av: Nenne

Snyggt Anna! Ni kan visst det mesta ni! Jag gillar att läsa era inlägg trots att jag är riktigt dåligt bevandrad i såväl bloggsfären som handarbete och pyssel. Puss

2012-03-05 @ 17:39:11
Postat av: alis

svar: jaa ellerhur, jag är svintaggad inför loppissäsongen :D

2012-03-05 @ 19:05:39
URL: http://alis.blogg.se/
Postat av: E V A

Tack så jätte mycket :)

2012-03-05 @ 21:18:27
URL: http://evali.blogg.se/
Postat av: Sandra

vad gulligt det blev!

2012-03-06 @ 10:55:45
URL: http://sandrahaddad.blogg.se/
Postat av: Helena Högberg

Vad fint det blev! Jag sydde en del förkläden till barnen när de var små i vaxduk. Förresten, jag sydde ett varsitt till min äldsta dotter och hennes kille när de flyttade hemifrån också!

2012-03-06 @ 13:11:25
URL: http://loppisloella.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0
bloglovin

© Anna & Frida (gammalsomny.blogg.se)